I Jornada de Estudios sobre Masonería en Argentina y América Latina

Influencia de la Masonería en el Pensamiento Político de la Revolución de Mayo

22 de Mayo de 2010 / Sede de la Masonería Argentina. Pte. Perón 1242. CABA

Libro “Masonería en la Revolución de Mayo. Influencia en el pensamiento político”

Libro “Masonería en la Revolución de Mayo. Influencia en el pensamiento político”
La Gran Logia de la Argentina de Libres y Aceptados Masones y a la Universidad de Buenos Aires auspician esta primera edición de nuestro libro “Masonería en la Revolución de Mayo. Influencia en el pensamiento político”, constituyéndose en el primer libro impreso por la editorial de la Gran Logia de la Argentina “Ediciones Masónicas Argentina”. Una investigación del Centro de Estudios para la Gran Reunión Americana, del Equipo de investigación: Ricardo Romero, Roberto Sahakian, Verónica Baston, Antonio Las Heras, Nicolás Breglia, Andrea Marisa Romandetti Dasso, Jorge Cabezas, Sylvia Ruz Moreno, Germán Boure, María del Carmen Romano, Mario Luján Benítez Reyes y textos de Emilio Corbière.

Proyecto de Investigación: Influencia de la Masonería en la Revolución de Mayo

Director: Lic. Ricardo Romero

Nos proponemos en esta investigación analizar los componentes de las ideas masónicas a fin de relacionarlas en su influencia en la construcción del Estado Argentino. Haciendo una construcción analítica de fuentes históricas: documentos, escritos, proclamas y biografías, a fin de dilucidar cuáles fueron los componentes que marcan la influencia de la masonería en el Pensamiento Político de la Revolución de Mayo, sosteniendo que el esquema de Logia permitió un accionar similar a un partido de cuadros en el proceso revolucionario.

Análisis

La Logia Lautaro es la organización emblemática del análisis historiográfico. Debe su nombre a los relatos que contó Bernardo O´Higgins a Miranda sobre la oposición que realizó el toqui mapuche Lautaro a la dominación española de Chile en el siglo XVI. En sus principales objetivos estaba la de lograr la independencia de América, para establecer una confederación de repúblicas. Seguían la línea de los Caballeros Racionales, Logia creada en 1807 y que luego tomaría en Cadiz el nombre mismo de Lautaro.

Es interesante ver que la masonería llega de la mano de los liberales españoles y no de los ingleses, como critica la línea revisionista. De hecho, cuando llegan San Martín y Alvear a Buenos Aires en 1812, venían actuando logias previas, entre la más reconocida fueron las Independencia, una que levantó columnas en 1795 y otra del mismo nombre que trabajaron desde 1806 hasta confluir en la Lautaro. Si bien son logias de influencia masónica, las mismas eran operativas, con lo cual podían salirse del ritualismo y concentrarse en los objetivos específicos establecidos. Además, como comenta José Stevenson Collante, durante el proceso revolucionario, los miembros de la masonería tenían doble investidura, participaban en Logias Regulares Universales y de Logias Operativas de carácter patriótico para la revolución americana. Algunos de los principales miembros a destacar fueron: Francisco de Miranda, Andrés Bello y Simón Bolivar de Venezuela, José María Caro de México, Bernardo O´Higgins de Chiles, Juan Pablo Fretes de Paraguay; y en Argentina actuaron José de San Martín, Carlos de Alvear, Bernardo de Monteagudo, Gervasio Posadas y Tomás Guido, entre otros.

En lo académico, nos señala Emilio Corbiére (La Masonería) que si bien existen marcadas evidencias de los vínculos masónicos, por diversas razones, no se profundizan los análisis de sus implicancias. Existen trabajos que estudian el accionar de las Logias en la región, desde La Logia Lautaro por Emilio Gouchon, La masonería y la independencia de América por Nicolás Navarro, La Logia Lautaro y la independencia americana por Antonio Rodriguez Zuñiga, La Masonería a través de sus hombres por Alcides Lappas, o San Martín, la Logia Lautaro y la Francmasoneria por Fabián Onsari; o análisis específicos estudian la Revolución de Mayo, como uno reciente de Marcela Ternavasio, Gobernar la Revolución, que estudia los poderes en disputa en ese período, y en el cuál la pertenencia de los mismos a la masonería no es problematizada. Y si bien, existe la investigación Lucia Gálvez (Como dios manda? Iglesia, masonería y estado en la Argentina) quien estudia la participación de curas y masones en el proceso emancipatorio.

Lo cierto es, que la mayoría de éstos trabajos tienen un carácter esencialmente histórico y en todo caso, dejan en todo caso como un aspecto anecdótico el vinculo entre masonería y la emancipación, o la mirada se centra en un aspecto histórico del proceso. Se trata de dar una aproximación politológica al análisis para ver los componentes estructurales del pensamiento masónico derivados en el proyecto político de la revolución.



Lanzamiento de la Jornada

lunes, 9 de marzo de 2015

Mental Muscle Memory

Mental Muscle Memory

When I was actively training at the Karate Dojo, every workout included time spent repeating individual techniques over and over and over and . . . well you get the idea. We would stand in a circle and count off by tens and twenties, punches, chops and kicks, as the Sensei and senior students came around correcting our form. During one of these sessions, a senior student explained the concept of Muscle Memory and why it is important to repeat the movement so many times.
Muscle Memory, or, if you like technical terms, Neuromuscular Facilitation, occurs when you have repeated an action enough times to have etched the pattern into your brain. The action becomes automatic, requiring no conscious input on your part.
Neuromuscular Facilitation or Muscle Memory allows you to walk, get dressed, tie your shoes and start the car without thinking.
Many, if not most of the activities in our daily lives are run by Muscle Memory. This is usually a good thing. But what if the pattern is holding us back or contributing to poor health. For instance, what about a muscle memory that causes you to slouch or clench your jaw when you're tense?
If you golf, you know that a Muscle Memory that causes you to slice your drives is extremely difficult to shift. It involves coaching, constant awareness, and lots of repetition to break that original, inefficient pattern and create a new, more beneficial pattern.
The same is true with our thoughts. How many habitual thought patterns do you have that hold you back? I call these patterns Mental Muscle Memories or MMMs. Here are just a few common Mental Muscle Memories that hold people back from success and contentment:
- Negative thoughts such as: I can't do it, I'm not smart enough, I don't have the money, I'm not attractive.
- Inefficient patterns including: Procrastination, consistent tardiness, working under stress, disorganization, lack of focus.
- Faulty beliefs like: You can't make a living doing what you love. You have to do it alone. In order to win, someone has to lose.
All of these thoughts, patterns and beliefs are learned, usually at a very young age, and become MMMs that FEEL true. In other words, they seem so integral to who you are that you cannot imagine yourself without them.
So how do you shift these patterns? Here are a few techniques that can help shift MMMs:
- Acknowledgement and Acceptance: Obviously you have to acknowledge the pattern to begin shifting it. But, while it may seem counterintuitive, you also need to accept the negative pattern in order to begin the shift. Acceptance brings patience and compassion for yourself during the transformation process. It's sort of like a 12-step program, "Hi my name is Edward and I'm a web surfaholic." Once you acknowledge it you open the door for consciousness and choice to enter into the pattern.
- Coaching/Mentoring: This can involve a relationship with a professional coach, a mentor, a trusted friend (co-coaching) or your own inner wisdom (self-coaching). When I was in college, a friend and I noticed that we both used "like" far too often in our speech, as in, "Like, what do you mean, you don't, like, want to skip class." We decided to "coach" each other. Whenever we noticed the other person using "like" in its non-dictionary usage, we would punch their shoulder (lightly!). It worked. We both stopped using "like" within a month. One caveat here: make sure that anyone you enlist to help coach you is truly interested in helping you shift out of the old pattern. Sometimes the people who love us the most don't want to see us change.
- Logic: For you left-brained folks out there, sometimes, pure old reasoning works wonders. Let's say you have a belief that you can't make a living doing what you love. Ask yourself, is it true? Can you think of anyone who DOES make a living doing what they love? I bet you can. Once you find examples that disprove the belief embedded in your old Mental Muscle Memory, you can begin looking to those examples each time you feel that old believe come up.
- Affirmations: I know, affirmations got a bad rap thanks to Stuart Smalley and Saturday Night Live. (If you're not of the SNL generation, then nevermind!) But affirmations work! They begin to shift the neural programming by replacing the negative belief or pattern with a positive belief or pattern or your choice. Here's an example you could use to shift that old work/love MMM:
In an easy and graceful manner
In a healthy and joyous way
In its own perfect time
And in the highest good of all
I am now Being my True Self and Doing What I Love in order to create all the money required to live comfortably and securely.
You can use any or all of these techniques, or make up your own. Whatever method you choose to shift your old patterns and beliefs, repetition is the key. If you're a tennis player and want to impro ve your serve, what do you do? You have someone coach you on the most effective technique and then you go out and practice your serve. Over and over and over. If you spent one-hour a day for 30-days practicing your serve do you think you would see some improvement? You bet.
It's the same with Mental Muscle Memory. Practice really does make perfect. So get out there and start practicing!

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